sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Kiina uudistaa mainoslakia


Uusi ehdotus Kiinan mainoslaiksi käsittelee lääketuotteita ja -laitteita, tupakkatuotteita ja nettimainontaa sekä vastuukysymyksiä ja lapsiin kohdistuvaa mainontaa. Jos uusi lakiluonnos hyväksytään sellaisena, kuin sitä nyt esitetään, Kiinan television ja verkkosivujen mainosmaailma tulee muuttumaan radikaalisti.


Lääkkeisiin, ’terveysruokaan’, lääkintälaitteisiin ja lääketieteelliseen hoitoon liittyvässä mainonnassa ei saa esiintyä tuotteiden tehokkuutta takaavia väitteitä. Suosittelijana tai todistajana ei saa käyttää lääketieteellisiä tutkimuslaitoksia, korkeakouluja,  hoitolaitoksia, alan ammattilaisia, potilaita tai muiden tuotteen puolestapuhujien nimeä tai kuvaa. Myös kaikki lääkkeen teholla johdattelevat mainoslauseet, kuten "Ei lasta moneen vuoteen, XX –lääke toi meille pikku enkelin", ovat kiellettyjä.

Lain muutosehdotuksen mukaan radiossa, televisiossa, sanomalehdissä, mobiiliverkossa, Internetissä ja muissa massamedioissa kielletään tupakkatuotteisiin liittyvä suora- tai piilomainonta. Se on kielletty julkisilla paikoilla, sairaaloiden ja koulujen alueilla, julkisessa liikenteessä, ulkomainoksissa ja mainosikkunoissa. Mainonta on sallittu vain tupakkakaupoissa sisällä ja tupakantuottajien tupakkakauppiaille osoittamassa mainonnassa.

Internetissä tapahtuvaan mainontaan liittyvä uudistus olisi monelle netinkäyttäjälle mieleinen. Sen mukaan nettisivuilla leijuvissa tai ponnahdusikkuinossa olevissa mainoksissa on oltava selvästi nähtävissä kohta, mistä sen voi sulkea.

Uudistettu lakiesitys vaatii vastuuseen valheellisesta mainostamisesta. Jos mainonta valehtelee tai johtaa harhaan kuluttajaa, saa kuluttajan ostamaan tavaraa tai ottamaan vastaan palvelua, joka vahingoittaa kuluttajan laillisia oikeuksia, mainostaja on lain mukaan vastuullinen. Jos valheellinen mainonta koskee kuluttajan henkeä ja terveyttä ja aiheuttaa kuluttajalle vahinkoa, tällaisen mainonnan muutkin osallistujat, kuten esim. mainoksen suunnittelija tai siinä esiintyvä tuotteen suosittelilja, joutuvat vastuuseen. Myös mainonnan laillisuudesta vastaavat virkamiehet joutuvat vastuuseen, jos he laiminlyövät tehtävänsä, esim. ummistavat silmänsä vaikka näkevät tai heille ilmiotetaan laittomista mainoksista.

Alle 10-vuotiaita lapsia ei saisi käyttää mainoksessa heidän omalla nimellään tuotteiden tai palvelujen suosittelijana. Näin ollen nykyään paljon käytetyt lapsitähdet eivät saisi enää esiintyä mainoksissa lainkaan. Myös lapsille kohdistetussa yleisessä levityksessä olevassa mediassa ei saa mainostaa lääkkeitä, lääkintälaitteita, nettipelejä tai alkoholia. Kun mainokset kohdistuvat alle 14-vuotiaisiin, ne eivät saa sisältää mitään sellaista, missä suostutellaan vanhempia ostamaan mainostettuja tuotteita  tai että mainos saa lapsen matkimaan jotain vaarallista toimintaa.

Lähde: news.xinhuanet.com/2014-12/22/c_1113737081.htm

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti