keskiviikko 23. huhtikuuta 2014

Kun halpa muuttuu kalliiksi

Viime päivinä on tullut järkyttäviä uutisia Kiinan ympäristön tilasta.

Viime viikolla Gansun pääkaupungissa Lanzhoussa ihmiset hamstrasivat pullovettä koska heidän normaalisti käyttämänsä juomavesi oli saastunut juomakelvottomaksi. Eilen 22.4. tilanteeseen saatiin korjaus, ja Weiliya-vesilaitoksen johto esitti pahoittelunsa. Se lupaa seurata tiheämmin bentseenin ja muiden vaarallisten aineiden pitoisuuksia juomavedessä ja kehittää laaduntarkkailujärjestelmiä, joiden avulla asukkaat voivat milloin tahansa nähdä seurannan tulokset. Juomaveden laaduntarkkailuraportit tullaan julkaisemaan tiedotusvälineissä kuukausittain.

17.4.2014 julkaistiin Kiinan maaperän saastumista koskeva raportti. Seuranta oli vuosilta 2005-2013 ja se kattoi 6 300 000 km2 (Kiinan pinta-ala on 9 700 000 km2). Tutkituista alueista saastuneita oli 16.1 %

Tutkituilla alueilla oli saastumisrajan ylittäviä määriä kadmiumia (7 % tutkimuspisteistä), elohopeaa (1,6 %), arseenia (2,7 %), kuparia (2,1 %), lyijyä (1,5 %), kromia (1,1 %), sinkkiä (0,9 %) ja nikkeliä (4,8 %). Näiden lisäksi mitattiin bentseeniä (0,5 %), DDT:tä (1,9 %) sekä hiilivety-yhdisteitä (1,4 %).

Viljelymaasta 19,4 % oli saastunut ja syynä oli enimmäkseen kadmium, nikkeli, kupari, arseeni, elohopea, lyijy, DDT ja hiilivety-yhdisteet. Metsistä oli saastunut 10 %, syynä arseeni, kadmium, bentseeni ja DDT.

Raskaasti saastuttavan toiminnan ympäristöissä 36,3 % mittauspisteistä ylitti saastumisrajat. Teollisuusjätealueilla lukema oli 34,9 %, sieltä löytyi sinkkiä, elohopeaa, lyijyä, kromia, arseenia ja hiilivety-yhdisteitä. Nämä olivat pääasiassa kemian- ja kaivosteollisuuden tehtaiden alueita. Teollisuusalueilla mittauspisteistä 29,4 % ylitti saastumisrajat ja kiinteiden jätteiden käsittelyalueilla rajat ylitti 21,3 % mittauspisteistä. Öljynporausalueilla rajat ylitti 23,6 % mittauspisteistä ja kaivosalueilla 33,4 %. Moottoriteiden ympäristöissä saasterajat ylitti 20,3 % mittauspisteistä. Mittaus ulottui 150 metrin päähän moottoritiestä.

Raportissa ilmaistiin esim. monessako prosentissa mittauspisteistä oli aineita vähän, jonkun verran tai paljon, mutta absoluuttisia raja-arvoja eri luokkiin kuulumiselle ei ollut.

Kiinalaiset ovat joutuneet maksamaan koko maailman tehtaana toimimisesta kovan hinnan.

Lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti